Τετάρτη 30 Μαρτίου 2011

Μαύρη τρύπα 57 εκατ. στη συγκοινωνία από πλαστά και λαθρεπιβίβαση

Μειώσεις εσόδων που ξεπέρασαν το 24% παρουσίασαν το 2010 τρεις συγκοινωνιακές εταιρείες παρά το γεγονός ότι επιβλήθηκε μια «γενναία» αύξηση στα εισιτήρια.

Ο ΗΛΠΑΛ, ο ΗΣΑΠ και το ΤΡΑΜ κατάφεραν να εισπράξουν το 2010 68,8 εκατ. ευρώ από 85,4 εκατ. ευρώ το 2009, γεγονός που εκτόξευσε για μία ακόμα φορά τα αρνητικά αποτελέσματά τους διαμορφώνοντας τριπλάσιες ζημιές από τα έσοδά τους.
Εκτός από το γεγονός ότι ο ΗΣΑΠ είχε απώλεια εσόδων μια και όλο το 2010 κάποιο από τα τμήματα του έκλεινε για να προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός των γραμμών ωστόσο μεγάλος «πονοκέφαλος» για τις συγκοινωνιακές εταιρείες αποτελεί η λαθρεπιβίβαση και τα πλαστά εισιτήρια.
Είναι αξιοσημείωτο ότι οι συγκοινωνιακές εταιρείες έχουν κάθε χρόνο «μαύρη τρύπα» πάνω από 57 εκατ. ευρώ από τους λαθρεπιβάτες και τα πλαστά εισιτήρια που κυκλοφορούν με το περίπου 14% των συνολικών επιβατών να επιβιβάζονται στα μέσα χωρίς να ... πληρώνουν!!!
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΟΑΣΑ κάθε χρόνο μετακινούνται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς 854,62 εκατ. επιβάτες ενώ την ίδια στιγμή 118,63 εκατ. επιβάτες είναι λαθρεπιβάτες ή επιβιβάζονται με πλαστά εισιτήρια (ποσοστό που φτάνει το 13,88%)!
Το αρχικό κόστος της εισιτηροδιαφυγής για τους πέντε φορείς αστικών συγκοινωνιών διαμορφώνεται στα 53,44 εκατ. ευρώ ενώ μετά από ΦΠΑ, το οποίο αποδίδεται από τους φορείς στο κράτος ακόμα και για τα εισιτήρια που δεν εισέπραξε, το τελικό κόστος της λαθρεπιβίβασης διαμορφώνεται σα 57 εκατ. ευρώ.
Οι περισσότεροι «λαθραίοι» επιβάτες εντοπίζονται στην ΕΘΕΛ με το ποσοστό να αγγίζει και το 40% ενώ ακολουθούν τα άλλα μέσα με το μικρότερο ποσοστό να κυμαίνεται στο 7% και να ανήκει στο μετρό.
Ειδικότερα ανά μέσο οι επιβάτες που «ξέχασαν» το 2009 να επικυρώσουν το εισιτήριό τους είναι:
- Στην ΕΘΕΛ (μπελ λεωφορεία) 60,65 εκατ.
- Στον ΗΣΑΠ (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) 42,52 εκατ. άτομα.
- Στον ΗΛΠΑΠ (τρόλει) 13,99 εκατ. άτομα.
- Στο Τραμ 3,43 εκατ. άτομα
- Στην ΑΜΕΛ (μετρό) 47,20 εκατ. άτομα.
Η απάντηση
Το υπουργείο Υποδομών προκειμένου να προχωρήσει στη μείωση αυτού του φαινομένου προχωρά σε διαγωνισμό για την αυτόματη συλλογή κομίστρου αλλά και το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Μάλιστα χθες Τρίτη σε ανακοίνωσή του τονίζει ότι «Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα προχωρήσει, προκειμένου να παταχθεί η εισιτηριοδιαφυγή στις αστικές συγκοινωνίες».
Τα Διοικητικά Συμβούλια όλων των εταιρειών παροχής αστικών συγκοινωνιών (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, ΑΜΕΛ, ΤΡΑΜ και τα αντίστοιχα του προαστιακού), συνεδρίασαν την προηγούμενη εβδομάδα και αποφάσισαν νομίμως να εξουσιοδοτήσουν τον ΟΑΣΑ να διεξάγει διεθνή διαγωνισμό για σύστημα συλλογής κομίστρου. Μάλιστα το υπουργείο σε μία προσπάθεια να μειώσει τις αντιδράσεις των εργαζομένων τονίζει ότι ο διαγωνισμός θα προχωρήσει «με εγγύηση ότι δεν θα θιγεί καμιά θέση εργαζομένου».
Μάλιστα η ανακοίνωση αφήνει σαφείς αιχμές κατά των εκπροσώπων εργαζομένων που δεν συμμετείχαν στην παραπάνω κοινή σύσκεψη αντέδρασαν με ανακοίνως΄λη τους. Ειδικότερα η ανακοίνωση του υπουργείου τονίζει χαρακτηριστικά:«Τι σημαίνει αυτό; Προφανώς ότι δεν θέλουν να προχωρήσει το πρόγραμμα για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που δίνει οριστικό τέλος στη διακίνηση πλαστών εισιτηρίων και την εισιτηριοδιαφυγή και μάλιστα σε μια περίοδο που ακολουθείται ένα πρόγραμμα για την αναδιάρθρωση και την ανάπτυξη των συγκοινωνιών. Καθένας βγάζει τα συμπεράσματά του».
Τηλεματική
Την ίδια στιγμή προχωρά και το έργο για τη «Μελέτη, Εγκατάσταση, Υποστήριξη Λειτουργίας, Συντήρηση και Τεχνική Διαχείριση ενός Ολοκληρωμένου Συστήματος Πληροφόρησης Επιβατών και Διαχείρισης Στόλου για λεωφορεία και τρόλεϊ μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα» του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Αντικείμενο του έργου , προυπολογισμού 42 εκατ. ευρώ συν ΦΠΑ, είναι η υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου συστήματος τηλεματικής στην ΕΘΕΛ (αστικά λεωφορεία) και στον ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ) για την πληροφόρηση των επιβατών και την διαχείριση του στόλου τους με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα που θα έχει χρονική διάρκεια 12 ετών.
Το έργο αφορά στην εγκατάσταση ενός δικτύου 1000 «έξυπνων» στάσεων σε όλη την περιοχή αρμοδιότητας του ΟΑΣΑ. Οι επιβάτες θα πληροφορούνται τον ακριβή χρόνο διέλευσης των οχημάτων, από τις οθόνες που θα είναι τοποθετημένες στις στάσεις, καθώς επίσης και από το κινητό τους τηλέφωνο και τον ηλεκτρονικό υπολογιστή τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: